onsdag 14. desember 2016

5 minutter


For en tid siden så jeg et bilde av et dørskilt.



Ring på. Vent 5 minutter. Vi panikkrydder



Et sånt skilt hadde vært kjekt å ha, for den følelsen du får når det uanmeldt ringer på døren, og du innser at huset ser ut som om det har vært et middels stort jordskjelv, er ikke god! Og hvis det da i tillegg er svigermor som står på trappa...



Så fint det hadde vært om det var helt greit at det tok 5 minutter før du åpnet døren. Det er nemlig utrolig hva man får gjort på 5 minutter. Se bare her:



Minutt 0 – 0,5: Smugkikk ut vinduet for å se hvem det er. Hvilke rom/etasjer kan det forventes at denne personen ønsker tilgang til? Få et overblikk over katastrofeområdet.



Minutt 0,5 – 1,5: Løp som en gal rundt i alle de rommene det kan forventes at vedkommende går inn i (er det din mor/svigermor, må du forvente at dette er alle rom og ergo øke farten). Plukk med deg alle klær som ligger/henger rundt omkring. Åpne skapdøren, dytt tingene der inne lenger inn og stapp inn klærne (her er det lov å bruke både armer og bein)



Minutt 1,5 – 2,0: Ta alle skoene som står midt på gulvet foran inngangsdøren og hiv dem i bunnen av skapet. PS: Husk å åpne døren forsiktig slik at ikke alle klærne du stappet inn i sted faller ut.



Minutt 2,0 – 3,5: Åpne oppvaskmaskinen. Stable inn all skitten oppvask. (Om maskinen er full av rene ting som ble vasket i går og som du ikke har ryddet ut ennå, så skitt au, bare stable alt hulter i bulter. Du får heller kjøre maskinen i 2 omganger når besøket har forlatt åstedet.)



Minutt 3,5 – 4,5: Spark lekene som ligger på gulvet inn under sofaen. OBS: dersom du har en pludrende baby liggende på gulvet kan det forventes at besøket legger seg ned og dermed kan se under sofaen. Flytt derfor babyen så langt vekk fra sofaen som mulig.



Minutt 4, 5 – 5,0: Titt i speilet, rett på sveisen, børst av klærne, pust 2 ganger med magen og åpne døren med et helt rolig og avslappet ”hei!”







Problemet er bare at vi ikke har de 5 minuttene, for om vi ikke åpner før etter 5 minutter så har vedkommende gått (noe som kanskje vil være en lettelse med tanke på kaoset som råder). Vi må derfor åpne døren etter kun noen sekunder og øse ut av oss all verdens unnskyldninger for at vedkommende skal forstå at dette rotet er helt unntaksvis og at det selvsagt er helt strøkent her alle andre dager... ”Så typisk at du skulle komme akkurat i dag som det er kaos her...”



Tenk å slippe dette! Tenk om vi når det ringer på, kunne la være å tenke på rot. Vi kan selvsagt jobbe med oss selv for å bli mer avslappet i forhold til disse tingene, lære oss å gi mer blaffen, men jeg tror uansett at følelsen rotet gir oss vil gnage i underbevisstheten og påføre oss stress og uro. Så vi må jobbe med årsaken til følelsene, ikke det å klare å holde ut. Og det betyr kun en ting - vi må rydde! Og i januar, når det er på tide å rydde bort julepynten, da er det et godt tidspunkt å begynne.

Jeg gleder meg 😊

                                                                                                                       Min hellige bok

4 kommentarer:

  1. Aaah! Jeg digger humoren din, i første delen her! :-D
    Bildet ditt vitner om en god og rolig atmosfære hjemme hos deg, og jeg gleder meg til å følge deg videre, kjære Heidi - så jeg kan få den samme feelingen i mitt eget hjem <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt å høre. Gleder meg til at du også få den samme feelingen :)

      Slett
  2. Jeg så et skilt der det sto: Vent 10 minutter. Vi panikkrydder!
    En hadde jo rukket å vaske litt også på den tiden. :P
    Vurderte en stund å skaffe meg et sånt.

    Jeg opplevde en sånn situasjon for noen år siden. Svensken hadde tatt ned alle kassene med julepynt vi hadde på loftet. Fem av dem var etter moren min, og to var mine. Jeg holdt på å sortere meg igjennom alt sammen. Hadde da selvfølgelig dratt alt utover i stua og på kjøkkenet. Det var gardiner, duker og julepynt overalt! Det var stablet, hang eller lå på hver ledige flate. Pluss at formen min var rotten den perioden, så jeg hadde ikke fått ryddet så mye ellers heller.

    I alt dette kaoset så ringer de selvfølgelig på døra. Der står min tante. Hun bor et stykke unna, så jeg kunne liksom ikke bare lukke døra igjen, selv om det var fristende.. Jeg ba henne om å stålsette seg! Klarte å skyve unna på et hjørne av spisebrdet, sånn at vi fikk plass til to kaffekopper og et lite fat med kaker. Ler godt av det nå, men der og da var det forferdelig! Har aldri vært så flau før, tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, det er fryktelig flaut når slikt skjer. Har hatt et par episoder jeg også. Ikke morsomt.

      Slett