tirsdag 20. desember 2016

Om å skulle, måtte og burde


20.desember.

Har du gjort alt? Er du ferdig? Eller for å stille det mest stilte spørsmålet i desember:
ER DU I RUTE TIL JUL?



Hva er det egentlig vi SKAL og og BØR? Hvem er det som bestemmer det? Hva er konsekvensen om man ikke gjør det? Kommer ikke julenissen til oss da?



Om du lager en liste over tingene som gjenstår å gjøre. Hva er årsaken til at du har disse punktene på listen din? Er det fordi du selv inderlig ønsker det, er det viktig for en du bor sammen med eller er det noe du har med deg fordi det alltid ble gjort sånn i barndomshjemmet ditt  - eller kanskje fordi du tenker at ”alle andre gjør det”? Mange stresser i disse førjulsdagene, og det er viktig at vi stopper litt opp og tenker over hva som faktisk er viktig. For oss. Ikke for andre.

Hva om en av oss blir syke rett før jul og ikke alt på listen vår kan krysses av? Er det et nederlag?  Er vi mislykkede da? Blir det ikke ordentlig jul?



Mye handler om tradisjoner, og for meg er det viktig. Spesielt er det mattradisjoner fra min oppvekst i Gudbrandsdalen. Det er endel ting som hører julen til. Men det trenger ikke å bli stress av det, bare vi tar et bevisst valg ift hva som er viktig for oss.



Om jeg skulle gjort alt min bestemor gjorde til jul, ville jeg blitt veldig stresset. Hun vasket hver krik og krok i hele huset (og jeg mener HVER krik og krok), pusset alle vinduene, strøk opp og stivet juledukene, pusset sølv, bakte minst 7 slags kaker (og masse av hvert slag), bakte lefser og flatbrød... Min bestemor matet også fuglene med julekaker til langt utpå sommeren...



Min liste over ting som må gjøres er særdeles mye kortere enn hennes. Men pulsen min er nok også lavere. Og kanskje følelsen av å strekke til også er bedre, fordi jeg ikke har så mange punkter som må krysses av for at jeg skal føle at det er godt nok. Bra nok. Det blir jul selv om taket ikke er vasket.






For meg er det en ting som er viktigere enn alt. Det å være sammen. Rolige romjulsdager der vi kan spille brettspill eller dra på skogstur og grille pølser over bål. Tid der de gode samtalene får rom til å komme frem.





Med flere venner har vi nå innført at vi gir hverandre tid i stedet for fysiske gaver. Dette medfører at vi prioriterer hverandre, at vi ikke må stresse rundt for å kjøpe julegaver som ingen egentlig trenger og at vårt eget hus ikke fylles opp med TING.

Eksempler på hva vi har gjort er en dag på julemarked, hvor ungene fikk kjøre hest og slede, vi spiste god mat, ungene lekte sammen og vi hadde en superhyggelig dag med masse TID. Med en annen vennefamilie hadde vi juleverksted, spiste pizza og pepperkaker. Lavterskel og bare veldig, veldig hyggelig. I år har det kommet enda en familie over fra listen ”gaver” til listen ”tid”, med dem skal vi på hyttetur, spille brettspill og gå på ski en helg i vinter. På denne måten ryddes det plass til gleden for min del. Det er den fineste julegaven jeg kan få. Tid. Jeg har så mange ting, men ofte har man ikke så mye tid til å møtes. Det at noen ønsker å tilbringe tid sammen med meg og min familie er derfor den beste gaven jeg kan få. Det er en gave fra hjertet. Og noe vi trenger. Det er gode ting å ta med seg tilbake til hverdagen etter julefeiringen.



Dersom glede for deg er å gjøre alt som står på en lang liste, så kjør på. Så lenge du kjenner at det gir deg eller din aller nærneste familie glede og at det ville bli savnet det om det ikke ble gjort, så er det riktig for deg. Det viktigste er at det ikke står på listen fordi du ønsker å være ”flink”. Det gir deg nemlig lite glede...


En annen ting som ligger mitt hjerte nær er det å vite at man også har bidratt litt for å hjelpe andre. Jeg ønsker at mine barn skal føle at jul handler om å dele av sin overflod, ikke bare om hva man selv ønsker seg og om man får alt på ønskelisten.



Så hvordan kan vi bidra? Vi kan gi til veldedige organisasjoner, vi kan levere inn julegaver til de som er vanskeligstilte, men vi kan også gi tid. Tid til å være sammen. Tid til å besøke noen vi er glad i. Det å gi trenger ikke å handle om penger eller ting, det kan handle om å gi av din tid.





Så hvis det er en ting jeg skulle ønske alle hadde på listen sin før jul, ikke fordi man BØR eller MÅ eller SKAL, ikke fordi man skal være ”flink”, men fordi man kjenner glede ved det – så er det å ha et punkt på listen sin om å bidra til et varmere samfunn. La det gjerne være nyttårsforsett også J





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar