søndag 1. januar 2017

Ditt år, dine muligheter

Det er 1.januar. Den første dagen i et helt nytt år. «Nytt år, nye muligheter».

Ditt år, dine muligheter!

Det året du kan få gjort det du har lengtet etter, nemlig å få ryddet absolutt hele huset, fra loft til kjeller, hver eneste skuff og hylle. Det kan høres uoverkommelig ut, jeg vet. Men det er ikke det.

Jeg må skrive litt om at jeg var i lokalavisen Budstikka i går, for det er litt komisk at det skulle skrives om meg og temaet rydding, jeg som hele livet har trodd at jeg hatet rydding. Men så viser det seg at problemet var at jeg aldri hadde lært å rydde og dermed egentlig ikke visste hva det var. Så jeg hater ikke å rydde, jeg elsker det! (Men jeg hater fortsatt det jeg før trodde var rydding!)

Det avisartikkelen egentlig sier mest om, er at det er håp for alle. Hver eneste en av dere. Når jeg kan få det til så kan dere det også, for jeg besitter ikke et helt spesielt talent eller gen for dette, jeg bare leste en veldig god bok og fulgte metoden som ble beskrevet.

http://www.budstikka.no/stabekk/trender/gjenbruk/heidi-er-hekta-pa-trendy-japansk-ekstremrydding/s/5-55-415353

En liten kommentar til vedrørende avisartikkelen. Det står at det var slitsomt å kaste gamle kjærlighetsbrev. Det var egentlig det motsatte jeg sa. Det var jo den boost'en for selvtilliten å lese over gamle kjærlighetsbrev 😂 Og så føltes det godt og riktig å kaste dem. Brevene fra min kjære mann har jeg selvsagt tatt vare på 💖

Jeg ser at et par ryddesider på Facebook er i gang med oppryddingen i dag. «Kom i gang fra dag en» står det. Jeg er enig og uenig. Mest sannsynlig var du oppe sent i natt og har sovet lite. Det alene er god nok grunn til å ikke starte opp et stort prosjekt akkurat i dag. I tillegg har du kanskje andre rundt deg som også har sovet lite. Mitt forslag er derfor å starte prosessen, men kun i hodet. Ikke begynn selve ryddingen i dag. Prosessen trenger at du er våken og opplagt, så ta ett steg om gangen.

Bruk dagen i dag til å reflektere litt. Skriv det ned. Hvilke ønsker har du for hjemmet ditt? Hvis du ser for deg hjemmet ditt når det er «perfekt for deg», hvordan ser det da ut? Hvilke ønsker har du for hjemmet ditt? Hvordan skulle det være for at du skal kunne senke skuldrene og slappe av der? Her er det viktig å holde seg unna store oppussingsprosjekter, flytting av vegger etc, men å tenke utifra det skallet huset ditt er i dag.

OBS – ikke gå i denne fella:
Begynn for all del ikke å planlegge innkjøp av nye lagringsenheter. Jeg kan love deg at du på nåværende tidspunkt ikke aner hva du faktisk har behov for. Du må derfor begynne i den helt andre enden. Det er der Marie Kondos metode kommer inn. Du må nemlig ta stilling til tingene dine først. Personlig erfarte jeg at jeg gikk fra å være frustrert over å ha altfor lite lagringsplass i huset (noe jeg altså har ergret meg over i alle de 10 årene jeg har bodd her...), til å kvitte meg med bokser, hyller og skap som jeg slett ikke har bruk for.

På soverommet står nå en kommode med 5 skuffer. Den er helt tom. Både i skuffene og på toppen. Jeg har ikke noe som trenger å lagres der, men kommoden er arvegods etter min kjære bestemor. I den hadde hun de pressede og stivede dukene sine og på toppen sto telefonene hennes. Den gamle, svarte sveivetelefonen som var hustelefonen til sønnens hus, og den grå telefonen med dreieskive, der man kunne ringe rikstelefon ☺ Jeg klarer ikke å kvitte meg med den, for når jeg ser på den ser jeg bestemor inni hjertet mitt og blir glad, men jeg har ikke bruk for den. Den må få stå der en stund til så kanskje dukker det opp en løsning. Det er det som har skjedd med endel andre ting som har vært vanskelige å ta stilling til , at når jeg har latt tanken modne så har det plutselig dukket opp en løsning.

På Facebookgruppen tilhørende denne siden – Rydd plass til gleden – (be gjerne om å bli medlem, jeg holder bare gruppen lukket i håp om å unngå nettroll) tenker jeg å legge ut små utfordringer. Marie Kondo sier i boken "Magisk opprydding" at man skal rydde alt på en gang og ikke litt hver dag, men det er jo ikke alltid så lett å gjennomføre ved siden av jobb, oppfølging av barn, lufting av hund, trening etc. Dessuten skrev hun boken før hun fikk barn og hadde kun sine egne ting å rydde opp i. Jeg har lyst til at alle skal ha den følelsen som jeg har nå når jeg har klart å gjennomføre og opprettholde ryddingen, for det føles så godt. Derfor har jeg lyst til å bryte ned prosessen i litt mindre biter, slik at flest mulig av dere kan lykkes.

Kanskje tenker du at du ikke har så mange bøker eller så mange klær at du trenger å være med på hvert eneste trinn i prosessen. Jeg anbefaler deg å gjøre det likevel. Fordi denne ryddeprosessen har en stor mental bit og jeg vil ikke at du skal gå glipp av en eneste en. Her er det alt fra å bearbeide ting fra fortiden til å klarlegge ting for nåtiden og fremtiden. Dere skjønner av måten jeg skriver på at jeg er helfrelst når det gjelder dette prosjektet. Såpass at jeg faktisk har lyst til å gjøre det hele en gang til selv om jeg kanskje strengt tatt ikke trenger det. Men jeg skal gjøre det. Jeg skal selv delta i alle delene en gang til, og jeg er helt sikkert på at jeg vil oppdage nye ting og gjøre nye erfaringer. Og jeg gleder meg.

Jeg tenker å følge rekkefølgen i Kondos bok mest mulig, siden jeg selv har erfart at den rekkefølgen var veldig riktig, men at vi deler det opp i en og en oppgave. Så kanskje blir det overkommelig for deg å ta tak i det rotet du ergrer deg over i dag.  Og husk: du gjør dette kun for deg selv. Ikke for noen andre. Det er ingen som skal komme og sjekke hvor flink du har vært eller gi deg karakter. Du rydder kun for din egen del. Dette er din prosess. Din mulighet til å gjøre en endring i 2017 som du vil nyte godt av i all fremtid. Jeg vet det høres på kanten til flåsete ut, men det er faktisk sant. Gjennom denne prosessen endres tankemønstre. Ryddingen omfatter så ubeskrivelig mye mer enn bare å "rydde huset".

Så altså, dagens oppgave er bare å beskrive huset ditt slik du ønsker det skal se ut når du er ferdig med å rydde. Kanskje er det noen rom som bytter funksjoner. Kanskje drømmer du om en egen hobbykrok eller en godstol og en bokhylle fylt med bøker du har lyst til å lese? Lag deg en kopp te, kryp opp i sofaen med en notatbok kun for dette prosjektet eller en laptop med et lagringsområde for prosjektet og så skriver du: «slik ser mitt ryddige hus ut». Jeg blir veldig glad om du har lyst til å dele det du skriver på Facebooksiden min.

Kanskje vil dette målbildet endre seg etterhvert, men da blir det bare ekstra morsomt å se tilbake på det når du er ferdig.

En ting til. Du må sette en dato for når du skal være ferdig. Marie Kondo forelår et halvt år. Det var ganske nøyaktig den tidsfristen jeg satte meg. Jeg begynte rett etter nyttår og var «ferdig» den 20.juni. Jeg ønsket å være ferdig til barna skulle ut i sommerferie.

Å sette dato er viktig for å føle en forpliktelse. Ikke ovenfor andre. Ikke fordi du skal bevise noe for noen, men for din egen skyld. Kun for din egen skyld. Forplikt deg selv til å gjøre denne prosessen for å være snill mot deg selv. Det fortjener du.

Jeg begynte med juletingene mine i januar i fjor. Det er litt feil ift rekkefølgen til Marie Kondo, men  jeg syns likevel at det var en god start. Det er en jobb som må gjøres i disse tider uansett og er da en god øvelse til å begynne med. Da vet du at når du pakker frem advents- og julepynten neste år så har du oversikt, og når du så rydder den vekk igjen i 2018 så vil du være dreven i å ta avgjørelser og kanskje ta noen nye.

Alt dette handler om å omgi deg med ting du er glad i. I den prosessen vil endel ting måtte ut av huset, men da er det for å fremheve de tingene du ønsker å beholde.

Jeg håper du blir med og jeg håper du vil fortelle meg på Facebooksiden om dine erfaringer underveis. Og er det noe som er vanskelig så spør i vei, her er det ikke viktig å være flinkest i klassen – vi skal dra lasset sammen og gjøre plass til gleden kollektivt. Tenk så flott hvis alle får plass til litt mer glede i livet sitt – da får vi jo faktisk et litt varmere samfunn. Den tanken liker jeg :)

Godt nytt år!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar