fredag 20. januar 2017

Vi rydder kategori 3, papirer, del A: sortering





Før hadde jeg stabler med papirer på mange forskjellige steder: på kjøkkenbordet, på spisestuebordet, på en hylle i gangen, på skrivepulten og i sofaen på hjemmekontoret...

Når jeg ser meg om nå så innser jeg at jeg knapt har papirer lengre og kan egentlig ikke helt forstå hva i all verden som var i de bunkene.

Men jeg tror mange kjenner seg igjen. Det er kjedelig og noen ganger  vanskelig å ta stilling til papirer og derfor blir de bare liggende. Og så blir stablene bare høyere og høyere, og flere og flere...

Til mitt forsvar skal jeg si at jeg tross av rotet hadde rimelig god oversikt over hvor jeg skulle finne de forskjellige papirene. Men jeg holdt på å drukne i mengden.





Jeg var så heldig å ha et eget rom hvor jeg kunne ha alle papirene liggende utover gulvet gjennom hele denne kategorien. Ikke alle har det, og av den grunn og for at det skal bli litt mer overkommelig, så sorterer vi papirene og rydder en og en delkategori etterpå.

Jeg vil derfor anbefale at dere finner frem noen esker/kasser for å bruke under sorteringen. Det gjør det litt lettere. Papirer delt inn i 15 delkategorier:





Som dere ser er det en lapp nummer 16 der det står barnetegninger, bursdagskort, julekort, brev, dagbøker, bilder. Disse tingene faller ikke inn under papirkategorien, men min erfaring er at slike ting også gjerne befinner seg innimellom papirene. Da er det greit å samle dem i en eske, men OBS: ikke gå i fella med å begynne å se på disse tingene nå, uansett hvor fristende det er. Det tar bort fokus og stjeler masse tid. Marie Kondo har en god grunn til å la disse tingene være av det som skal ryddes til slutt. Når vi kommer dit, trenger vi den muskelen vi har trent gjennom de tidligere kategoriene . nemlig taavgjørelsermuskelen.

I tillegg til eskene kan det være greit å ha en kurv til papirinnsamlingen klar, men vær forsiktig med å kaste personlige papirer i papirgjenvinningen. Du har ikke lyst til at de skal komme på avveie. Riv av personlige opplysninger og legg disse til makulering/brenning. Her varmet jeg opp stua med dagbøker og gamle kjærlighetsbrev 😂


Tommelfingerregelen til Marie Kondo når det gjelder papirer er ”kast alt”. Det er likevel endel ting vi ønsker og trenger å ta vare på. Det skal vi se nærmere på når vi i del B skal rydde i hver enkelt papireske.

Dette skal vi klare!

De er fint å bruke tidsskriftsamlere i størrelse A4 i sorteringen, men kanskje bør du ha en større eske til et par av kategoriene. Evnt om du har flere tidsskriftsamlere. Ikke kjøp noe for å sortere i, finn ting du har i huset og bruk det. Du trenger dette bare en kort periode. Kanskje ser du også på noen av post-itlappene at det er ting du ikke har behov for, f.eks dersom du ikke bor med barn.

PS: Ikke kast tidsskriftsamlerne når du er ferdig med dem, de er kjekke å ha i en senere kategori også.



                                    

Neida, du er ikke den eneste som har sånne papirhauger!







Så - nå til arbeid!


Trinn 1 – finn frem 16 enheter  å sortere i

Trinn 2 – merk enhetene med hva det skal inneholde

Trinn 3 – finn frem alle papirer fra hele huset. Legg alt på gulvet. Her er det bare å brette opp ermene og finne frem ALT fra loft, kjeller, skap, hyller, skuffer, sekker, vesker, reoler, permer (ikke tøm permen, bare legg permen i den esken den tilhører). Gå inn for å ikke la det være igjen en eneste papirlapp noe annet sted i hele huset.

Trinn 4 – nå har du holdt på en stund. Ta deg en velfortjent pause 👍



Trinn 5 – ta et bilde av hvordan det ser ut rundt deg. Del det gjerne med meg på FB-gruppen, men
om du ikke føler det så spar det for din egen del. Du kommer nemlig mest sannsynlig til å få deg en overraskelse i etterkant J


Trinn 6  -  så er det på tide å sortere papirene ned i hver boks. Forsøk å ikke ta stilling til papirene mer enn bare å finne ut hvilken eske de skal opp i. Unntaket er om det er noe du ser er søppel, da er det bare å hive det med en gang. Dersom det er noen papirer du ikke føler at passer i noen av kategoriene så legger du dem på gulvet til du er helt ferdig og ser om du kan klare å plassere dem helt til slutt.

Trinn 7 – ta et oversiktsbilde av eskene dine. Samme grunn som ved punkt 5.

Jeg kommer tilbake med tips i forhold til rydding i hver enkelt eske.


Det er en stor jobb å finne frem og sortere papirene. Kanskje holder det for denne helgen å bare få sortert dem. Men jeg anbefaler på det sterkeste å bli ferdig med sorteringen i løpet av helgen. Om det drøyer i denne kategorien er det så lett å miste motet. Bare bit tennene sammen og stå på. Tenk på at dette er en "en gang for alle" rydding. Du vil aldri tilbake dit du er nå. Du vil elske å vite at du har kontroll på alle papirene og når du etterpå ser på bildet av den store papirhaugen, de overfylte eskene under ryddingen og så sammenligner med bildet av de papirene du står igjen med - da lover jeg deg at du kommer til å kjenne GLEDE




2 kommentarer:

  1. Bloggen din er så inspirerende at eg faktisk gler meg til vi er kome så langt i oppussinga at det er på tide å ta tak i alt rotet på loftet og rundt omkring i alle rom i huset. Super blogg Heide. Helsing takknemlege Marita

    SvarSlett