fredag 6. januar 2017

Bretting og lagring av klær


Når du er ferdig med å sortere klærne er det på tide å legge dem sammen og putte dem i skapet.



Da jeg først begynte på mitt ryddeprosjekt var jeg skeptisk til brettemetodene til Marie Kondo. Jeg trodde ikke dette ville kunne fungere for meg (og iallefall ikke for barna!) og bestemte meg for hoppe over dette punktet. Jeg hadde sortert klærne, men la dem jeg ville beholde tilbake i de sedvanlige stablene i skapet. Etter at jeg var kommet litt lengre i prosessen fikk jeg likevel lyst til å prøve. Ikke lenge etter var det meste av klær her i huset brettet etter Konmarimetoden og jeg elsket det! Ikke bare hvor oversiktlig og vakkert det så ut i skapet, men også hvor morsomt det var å brette dem. Og det morsomste er å brette sokker! Og det fungerer like godt i barnas skap som i mitt eget J



Brettemetoden går ut på å brette klærne slik at de kan lagres stående og målet er å organisere skapene slik at alt er synlig.



Du tenker kanskje at brettingen og den stående lagringen vil medføre at klærne blir skrukkete og stygge, men personlig har jeg erfart at klærne aldri har holdt seg finere i skapet enn nå. Det er viktig å tilpasse antall bretter slik at plagget passer i skuffen eller hyllen din.



Jeg legger ut bilder på Facebookgruppen av noen av disse brettemetodene.



For klærne som henges opp, kan du la dem  skråne oppover mot høyre for å få det til å se pent ut, altså at de lengste klærne henges lengst til venstre.



Lagring av arveklær

Jeg var så heldig å arve endel klær til barna mine. Jeg kjøpte gjennomsiktige plastkasser på Ikea og lagret klærne etter størrelser i disse. Jeg hadde plass til store plastkasser øverst i skyvedørsgarderoben og kunne dermed lagre flere størrelser per kasse, noe som er praktisk ift at en størrelsene varierer ganske mye fra merke til merke. Nå som barna er 13 og 8, er det hovedsaklig den yngste som har arveklær, og alt får da plass i et par kasser. Jeg går over disse klærne 2 ganger i året. En gang ved overgang til sommerklær og en gang ved overgang til høstklær.



Om du tenker at du ikke har plass til å ha sesongklær i skapet, så vil jeg anbefale deg å vente med å sette dem på loftet. Når du har kommet lengre i ryddeprosessen vil det kanskje åpne seg en ledig plass som kan benyttes til dette, slik at du slipper å løfte kasser opp og ned fra loftet hver sesong.






Før og etterbilder av min kjæres klesskap. Det ser da unektelig mer innbydende ut på etterbildet.

 Når det gjelder strømpebukser og skjerf, syns jeg det fungerer bedre å rulle dem enn å brette. Strømpebuksene har jeg rullet og satt på høykant i en skoeske slik at jeg med en gang ser hvilken strømpebukse det er. Kurven med skjerf og votter pleide å være et eneste kaos, her ser du før og etterbilder:





Min datters klesskap etter første runde med Konmari, men før vi gikk over til å oppbevare klærne i skuffen under sengen hennes. Bilder av dette kan du se i Budstikkaartikkelen som ble postet på Facebooksiden den 01.01.17




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar