mandag 2. januar 2017

Farvel jul

Da jeg var barn tror jeg de fleste rundt meg fulgte skikken med å la julepynten stå fremme til 20.juledag. Personlig syns jeg det er godt å få ut jula når hverdagen er i gang igjen. Skolesekker, lekser og juletre samtidig blir kaos for meg. Nå begynner det å bli lysere også og da er det godt å gi rom til lyset.

I år gikk det veldig greit å finne frem julepynten for da jeg gikk gjennom kategori julepynt sist vår så sorterte jeg ned i flere esker. Du har kanskje alltid gjort dette, men hos meg har altså alt vært samlet i de samme eskene og når adventstiden har kommet har det blitt kaos fordi 3 - 4 pappesker måtte frem.


Bare en liten del av julepynten min kom frem i år. Vi har byttet plassering av treet, noe som medførte at vi egentlig trengte bare halvparten av julekulene. Men 8åringen gikk for en maksimalistisk stil på den ene siden av treet og fikk da likevel tatt i bruk en del pynt☺

Jeg følte for å se over julepynten min på ny i dag og det resulterte i at en aldri så liten haug med juletrepynt skal få glede noen andre neste jul.

Hovedtemaet i denne ryddingen er at man skal ta vare på ting som gir en glede. Når du holder i en ting, for eksempel en julekule, skal du kjenne etter om den gir deg glede. Om den ikke gjør det, er det kanskje på tide å kvitte seg med den.

For deg som ikke har begynt oppryddingen ennå, men som ivrer etter å komme i gang, så vil jeg anbefale å tenke sortering av julepynten nå, og så kan du gå over dette når du kommer til sentimentale ting senere i prosessen. Men kommer du over julepynt som du tenker at du ikke egentlig liker eller er glad i, er det fritt frem for å putte dette i "ut av huset" boksen. Jeg kommer tilbake til den boksen i et senere innlegg.

Jeg følger ikke Konmarimetoden slavisk, da det også er andre som har inspirert meg og der løsningen kanskje har passet meg litt bedre ift mitt behov. Boka "Magisk opprydding" ble skrevet før Marie Kondo fikk barn, og for meg som har mann og 2 barn, ble det nødvendig å gjøre noen små tilpasninger ift dette. Men det aller meste vil nok likevel kunne linkes til Konmarimetoden.

Ikke kjøp lagringsenheter nå. Det viktigste nå er at du sorterer ned i esker som gjør det lettere for deg å gå over disse tingene når du har blitt dreven i å ta avgjørelser. Det er også viktig å få juletingene litt raskt unna for å kunne begynne på storoppryddingen. Og den har en bestemt rekkefølge, hvor julepynten ikke er i kategori 1.


Finn deg derfor bare et par esker du har fra før. Sorter i en eske som du kan ta frem til advent og  i en eske som du kan ta frem når du er klar til å pynte treet og resten av huset.




De gamle, skjøre fuglene etter min bestemor
SPARKS JOY,
som er selve nøkkelen til Marie Kondo.





Tidligere har jeg bare hatt juletrekulene i en pappeske, og surret kulene inn i papir for at de ikke skulle knuses. I fjor kom jeg over disse eskene fra Ikea, de passer perfekt til dette formålet.


Jeg vet jeg sa at dere skal vente med å kjøpe lagringsenheter, men skal det være et unntak fra regelen så må det være disse eskene.

Juletrepynt av stoff/ull/tråd putter jeg i ziplockposer slik at de ikke skal bli ødelagt om det skulle komme udyr på loftet.

Så er det selve treet. Både i fjor og i år klippet jeg av grenene med en liten hagesaks mens treet sto inne. På den måten er det veldig enkelt å få av juletrebelysningen uten å stikke seg så fælt. Dette fordrer selvsagt at treet ikke har blitt veldig tørt, da vil jeg ikke anbefale dette. Men hos meg var treet ikke spesielt tørt (tross at det er fast juletradisjon her i huset at vi glemmer å vanne det), slik at det gikk veldig greit å klippe uten at det ble noe særlig med nåler på gulvet.




Grenene fikk plass i en søppelsekk og stammen var det da veldig enkelt å bare løfte ut. Den kan sages opp og bli ved. Her jeg bor må vi kjøre til Isi for å bli kvitt treet, noe som hvert år frem til i fjor har resultert i at det har dukket opp et brunt grantre i hagen når snøen har smeltet. Ikke pent. Den nye løsningen gir langt mindre irritasjon.



Det er en minimalistisk type tre som står igjen etter klippingen. Og som alltid når treet er kastet ut, føler jeg at jeg har vunnet et par nye kvadratmeter i stua. Gleder meg alltid over denne flaten i januar.

Lykke til med å rydde bort jula.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar