fredag 13. januar 2017

Forberedelser før kategori 2 - bøker


Jeg har lagt ut dette som arrangement på Facebookgruppen Rydd plass til gleden slik at du kan

forplikte deg ovenfor deg selv der J



Det er lurt å planlegge hvordan du skal avhende de bøkene som skal ut av huset:

  1. Har du noen som arver bøker? Avtal overlevering snarest etter at du er ferdig med bokkategorien.
Personlig har jeg laget en avtale med en venninne som jobber på en psykiatrisk klinikk hvor pasientene er en tid og hvor det er godt å ha litt utvalg i lesestoff.  Jeg leverer bøkene til henne og hun tar dem med dit. Vel og merke bare bøker jeg syns er lesbare.


  1. Vil du forsøke å selge noen av bøkene? Lag deg et lite hjørne hvor du kan legge det du ønsker å selge. Det finnes mange steder å selge ting, personlig har jeg foretrukket FINN og tildels lokale kjøp-og salgsider på Facebook.

  1. Vil du gi det til Fretex, legge det på ”gis bort” på Finn el.l.? Legg bøkene i en egen stabel og avhend dem snarest etter at du er ferdig med sorteringen.

Det vil være bøker du ikke umiddelbart klarer å ta stilling til.  Lag en ”vet ikke” haug som du kan ta igjen helt til slutt i denne kategorien. Er det fortsatt vanskelig, så la dem hvile til i morgen. Kanskje har da tanken modnet slik at det blir lettere å bestemme seg.

Hva du trenger å ha tilgjengelig:

-          handleposer til å frakte bøkene bort i

-          lapper til å merke midlertidige bunker med: ”arv”, ”Fretex”, ”salg”, ”vet ikke”

-      litt god plass på gulvet. Dra gjerne over med en tørrmopp slik at du ikke kvier deg for å sitte på gulvet og sortere.


Det er viktig å få ting ut av huset så snart som mulig, både for å frigjøre plass, men mest for at du ikke skal falle for fristelsen til å åpne posene og sette bøkene tilbake i bokhylla.

Jeg kommer tilbake med konkrete tips til hvordan du går frem når du skal i gang med sorteringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar