lørdag 21. januar 2017

Vi rydder kategori 3 - papirer, del B: rydd og kast






Nå har dere sortert ferdig alle papirene og det er på tide å RYDDE OG KASTE





Jeg har forsøkt å tenke på Marie Kondo når jeg har satt opp rekkefølgen, slik at de enkleste tingene å ta stilling til kommer først. Men dette vil sikkert være personavhengig. En ting til som er personavhengig, er hvor lang tid det vil ta å gå gjennom denne kategorien. Noen har lite papirer, andre har store mengder. Og det vil også avhenge av hvor komfortabel du er med å ta avgjørelser.



Jeg setter opp dette som et ukesprosjekt på Facebookgruppen, men vet at det for de aller fleste vil ta lenger tid. Bare bruk den tiden du trenger. Du konkurrerer ikke mot andre enn deg selv, så ikke stress eller føl at du faller av. Ta det i ditt tempo, det eneste viktige er at du klarer å gjennomføre. For din egen skyld. Ikke for noen andre.



Når det gjelder lagring av papirer så er det mange som sverger til å scanne dem og lagre dem digitalt. Da anbefaler jeg at man lagrer mot en sky slik at man er helt trygg på at det ikke går tapt om f.eks. laptop blir stjålet. Dersom du ikke ønsker å scanne ting, så lag deg en en perm for hvert år, da er det lett å kvitte seg med gamle ting etterhvert som årene går. Jeg kaller denne ÅRSPERMEN i punktene under her.



Gå like kritisk over det du allerede har i permer, som det du har i løse papirbunker.





3-1. Reklame.

Reklame som har gått ut på dato legges  til papirgjenvinning.



Reklame som du ønsker å beholde: hold dem i hendene og spør deg selv om hvorfor du skal beholde den. Trenger du virkelig det det reklameres for, eller vil det bare fylle mer opp i huset ditt? Dersom du hadde hatt behov for det det reklameres for, ville du ikke da umiddelbart dratt for å kjøpe det når du fikk reklamen? Dersom du velger å beholde den, heng den på kjøleskapet eller et lignende sted slik at du ser den og umiddelbart kan kaste den når den har gått ut på dato eller du har vært ute og handlet.



Noen syns det er morsomt med reklame og elsker å bla gjennom dem. Personlig tenker jeg at dersom det er noe jeg virkelig trenger så kjøper jeg det uansett om det er på tilbud eller ikke. Og er det en dyr gjenstand (f.eks sykkel, ski etc) slik at jeg ønsker å vente på at det skal komme på salg, så søker jeg jevnlig på nettet for å se om det er noen som har salg på det. Nå kan man jo følge forhandlere på Facebook også, slik at man kan følge med på kampanjer der. Det er så fort gjort å la seg friste av reklame og plutselig står man der med enda flere ting man ikke trenger og som fyller huset.



Hvordan hindre at reklamen hoper seg opp igjen:



Skaff deg ”Nei takk til uadressert reklame”-klistermerke. Det fås på Posten.





Ønsker du å motta reklame, så ta en kritisk sortering før du legger den fra deg. Selv om vi har klstremerke på postkassen så detter det nedi lapper med tilbud om husvask, trefelling etc.  Jeg har en kurv for papirinnsamling i garderobeskapet rett innenfor inngangen. Da kan jeg umiddelbart legge det som er uinteressant der.












Kjøkkenet vårt er rett innenfor gangen, der har jeg hengt opp en kurv til postsortering, hvor vi har hver vår hylle. Posten sorteres umiddelbart dit. På denne måten havner få papirer på kjøkkenbordet.









3-2. Ubetalte fakturaer



Legg ubetalte fakturaer inn til betaling i nettbanken. Legg dem så over i esken for betalte .



Hvordan hindre at ubetalte fakturaer blir liggende:

legg dem umiddelbart inn i nettbanken når du har mottatt dem og arkiver dem som betalt.



3-3. Betalte fakturaer



Dersom du ønsker å ta vare på betalte fakturaer så putt dem inni årspermen.  Personlig kaster jeg mine betalte fakturaer etter betaling, da jeg uansett har all informasjonen i nettbanken, men jeg vet at mange ønsker å ta vare på dem i 3, 5 eller 10 år.





3-4. Garantier og bruksanvisninger



Begynn med å kaste bruksanvisninger til ting du ikke lenger har og garantier som er utløpt.



Finn deg et system som passer for deg ift oppbevaring. Jeg har en perm med plastlommer.



Hvordan hindre at det hoper seg opp igjen



Hver gang jeg setter inn en ny garanti eller bruksanvisning i permen min, så sjekker jeg om det er noe jeg kan fjerne.





3-5. Aviser og blader



Jeg kjenner flere som har enorme mengder blader som de har tatt vare på i årevis fordi de har en fin strikkeoppskrift eller det er en kakeoppskrift de har lyst til å prøve. Problemet er bare at bladene størmmer på raskere enn de får strikket og bakt og dermed bygger stabelen seg opp fra gulv til tak. Noen har jevnt over flere ukers opplag av en avis som de skal lese når de bare får tid.



La oss starte med aviser. Bit tennene sammen og kast alt som er eldre enn 1 uke. Har du ikke lest det til nå så har du ikke lest det til nå. Shit happens, get over it. Det er ikke farlig å kaste uleste aviser. Nyheter er ferskvare og det kommer en ny avis hver dag. Bestem deg gjerne for å bli flinkere til å lese avisen hyppigere, men gjør deg den tjenesten å kvitte deg med alle gamle aviser du har i dag. Jeg er sikker på at de suger energi fra deg og at de gir deg dårlig samvittighet der de ligger. Kast dem!



Blader kan være litt mer omfattende fordi det ikke alltid er samme ferskvare som aviser. Still deg selv spørmålet om hvorfor du har disse bladene. Er det kanskje fordi de inneholder en artikkel eller en oppskrift du vil ta vare på? Klipp dette ut av bladet og legg det i esken for utklipp og legg resten av bladet til papirgjenvinning.



Personlig la jeg alle bladene mine på badekaret ved siden av doen. Så bestemte jeg meg for å hver ettermiddag å ta stilling til et blad. Jeg hadde endel blader, men overkommelig, og litt etter litt forsvant de ut av huset. De fleste trengte jeg bare å bla raskt gjennom for å ta stilling til dem.



Har du flotte magasiner du har betalt mye for og som du syns det er ille å kaste, så spør et legekontor, et krisemottak, en psykiatrisk klinikk etc om de er interessert i dem. Eller kanskje har du en venn med felles interesse som deg som kan være interessert i dem?





Hvordan hindre at blader og aviser hoper seg opp igjen:



Om det er blader og aviser du ser at du ikke rekker å lese, så si opp abonnementet en stund. Selv om det er rimeligere per blad når du abbonerer, så blir det likevel dyrere når du ikke får lest dem. Kjøp deg heller aviser og blader i løssalg de dagene du ser at du kan finne tid til å lese dem. På aviser kan man ofte ha bare helgeabonnement også, så kan man evnt gå over til dette. Da kan du kose deg med 2 aviser i helgen istedet for å måtte ”ta etter” avislesingen for en hel uke.



Har du lest et blad eller en avis og du vet det er noe der du ønsker å ta vare på, så riv ut siden med en gang og legg det sammen med utklipp. Det kan være greit å ha en strategisk plassert eske for dette på heltid, slik at du veldig enkelt kan putte utklippet der og resten av bladet i papirkurven.



Hva med ting som flere i husstanden kan være interesserte i å lese?  Jeg kjøpte en bladkurv til å ha på wc i 1.etasje. Som dere ser av bildet har ikke denne vunnet noen store designpriser, men du så praktisk den er. Her merker mannen min og jeg bladene med små post-itlapper. Har bladet rosa lapp, vet mannen min at jeg har lest det og at han kan kaste det når han er ferdig med det. Og motsatt merker han med gule lapper. På denne måten hoper ikke bladene seg opp. Det hender det blir litt overfyllt i kurven, men da er det overkommelig å rydde i.








3-6. Utklipp fra aviser og blader



Det første du må gjøre er å sortere dem i bunker sammen med beslektede utklipp. Matoppskrifter, mønstre, hagetips, treningstips, avisartikler etc.



Deretter må du ta en sortering innen hver bunke. Hva ønsker du å gjøre med dem? Hvorfor klippet du ut nettopp dette? Er det noe du kanskje var interessert i før, men som ikke er aktuelt lenger. Kanskje har du klippet ut masse vedr oppussing av kjøkken, men så er du ferdig med dette. Da er det bare å kaste utklippene. De mønstrene og oppskriftene du har samlet, hvor sannsynlig er det at du kommer til å lage dette? Det er så enkelt å søke etter oppskrifter på nettet, så trenger du virkelig utklippet? Vær realistisk.



Det vil nok være personavhengig hvor mye man har og hvordan man ønsker å oppbevare disse tingene. Matoppskrifter bør være på kjøkkenet. Kanskje ønsker du å lime dem inn i en kokebok?



De andre utklippene kan du kanskje teipe inn i en notatbok, slik at de er lette å kaste når du blar gjennom boken senere og ser et utklipp som ikke er aktuelt lenger.



3-7. Kvitteringer og tilgodelapper



Tilgodelapper bør bo slik at de blir med på shopping. Dette er en god anledning til å finne ut når tilgodelappene går ut på dato. Jeg liker bedrifter som HM, som har sluttet å produsere tilgodelapper og heller fører direkte til kontoen din. Av en eller anen grunn blir jeg litt stresset av tilgodelapper. De roper om å bli brukt, men jeg vil ikke handle noe jeg ikke har bruk for.



Kvitteringer – hva er det du egentlig trenger å ta vare på her? Sorter med kritisk hånd.



De kvitteringene du ønsker å ta vare på kan arkiveres i årspermen.



3-8. Papirer fra arbeidsgivere



Gå grundig gjennom disse. Hvilke papirer er det du trenger å ta vare på? Kan det du ønsker å ta vare på oppbevares på jobb?



Arkiver det evnt i årspermen.





3-9. Vitnemål, attester osv.



Disse er det oversiktlig å ha i plastmapper i en egen perm eller mappe. Her anbefaler jeg scanning og lagring mot sky, da mye av dette kan være vanskelig å få tak i om det blir borte.



3-10. Forsikringspapirer.



De fleste forsikringsselskapene sender nå dette ut digitalt eller at du har det via ”min side” hos forsikringsselskapet. Likevel er det nok mange som har forsikringspapirer liggende.



Først: Alle vilkår kan bare kastes. Disse finnes digitalt.



Som med kvitteringer er det personavhengig hvor mye man ønsker å lagre. Bruk årspermen. Jeg har kun lagret oversiktsarket fra hvert år, der det står hva som er forsikret i hvilket selskap. Dette for lett å ha oversikt over historikken på mine forsikringer. Men jeg printer ikke ut ting som sendes meg digitalt, det lagrer jeg kun mot en sky. Elsker papirløse ordninger!



3-11. Papirer fra bank, kontoutskrifter etc.



Her har det meste også blitt digitalt så når du ser gjennom papirbunkene dine eller går gjennom permene der du har lagret dette til nå, så vær streng med deg selv. Hva trenger du egentlig å ta vare på av dette? Sørg for å få det du ønsker å ta vare på inn i årspermen.



3-12. Alt som har med skatt å gjøre



Ta stilling til hvor langt tilbake i tid du ønsker å oppbevare dette og sett det du ønsker å ta vare på i årspermen.





3-13. Helsepapirer



Ta stilling til hvor langt tilbake i tid du ønsker å oppbevare dette og sett det du ønsker å ta vare på i årspermen. Evnt om du har mye så kan det være greit å ha en engen perm.





3-14. Studiemateriell, kursmateriell, skolepapirer



Dette gjelder dine personlige papirer fra din skolegang fra tidenes morgen og frem til i dag. Dvs meldingsboka fra barneskolen, permer med ark fra ungdomsskolen, lærebøker og eksamenspapirer fra videregående, studiepapirer, kursmateriell osv. (Skoledagbøker må flyttes over i den sentimentale samleesken, ref post-it lapp 16)



Hvor mye av dette trenger du egentlig å ta vare på? Vær kritisk og realistisk.





Da jeg hentet mine ting fra mine foreldres loft hadde jeg ikke kastet noe slikt noensinne. Det var alt av kladdebøker fra barneskolen, perm på perm med ark...

9 års grunnskole, 3 år på videregående og 3,5 års studie – jeg lover at det var skrekkelig mye papirer!



Det jeg tok vare på får plass i en ikke altfor stor eske som står på loftet. Der befinner det seg blant annet en meldingsbok fra ungdomsskolen, hvor min far fikk meg til å skrive og undertegne på at ”Jeg skulket skolen i går”. Sånn går det når man skulker, henger sammen med et par veninner og deretter ikke klarer å overbevise sin far om at han skal skrive at jeg var syk... Da jeg leverte boka til læreren, så han på meg og gliste og sa ”dette tror jeg aldri du kommer til å gjøre igjen”. Han fikk rett. Ved senere skulking var jeg sluere.



Når det gjelder materiell fra kurs du har tatt, trenger du virkelig å beholde disse? Kommer du til å lese det igjen? Er det ikke like greit å kvitte seg med det og søke opp ting på nettet om det er noe du lurer på? Hadde det ikke vært godt å bli kvitt alt dette som står og roper ”dette burde du ha lest” ?



3-15. Papirer fra barnehage, skole og lignende som gjelder barna dine, men som ikke tilhører helsepapirene.



Jeg vil påstå at det meste i denne kategorien kan kastes. Slike papirer er som oftest bare informasjon, der selve arket mister verdien idet du har lest budskapet.



Det du ønsker å ta vare på kan du putte i årspermen.



3-16. Notatbøker som ikke passet inn under de andre kategoriene



Det finnes så mange fine notatbøker og jeg har alltid likt de fine omslagene. Og folk har snakket om at de skriver i notatbøkene sine, en notatbok for det og en annen notatbok for noe annet. Og jeg har tenkt at jeg liker notatbøker og at jeg bør også ha en notat bok for ditt og for datt. Derfor kjøpte jeg stadig fine notatbøker med tanke om at NÅ skal jeg begynne å skrive ned lure ting. Men sannheten er at da jeg ryddet i notatbøkene mine så hadde jeg virkelig en mengde av dem, men ikke en eneste av dem var det skrevet så mye i som i halve boken. Tør anslå at det dreide seg om 5 – 10 sider per bok. Jeg rev ut personlige notater og sendte de fine notatbøkene mine videre til å bli dopapir eller noe sånt. Der gjør de mye mer nytte for seg og det må ha blitt noen ruller...





Samleboks til sentimentalkategorien

På den siste post-it lappen sto det følgende: Barnetegninger, bursdagskort, julekort, brev, dagbøker, bilder.

Disse skal du ikke sortere nå, men sette til side til det er klart for å starte på den kategorien.





En liten oppsummering ift hvilke permer vi sitter igjen med:



a.       Årspermen

b.      Perm/mappe til vitnemål og attester

c.       En perm til garantier og bruksanvisninger

d.      Evnt egen perm til helsepapirer

e.       En perm med plastmapper eller en notatbok hvor du kan lime inn utklippene dine.



Så kan du jo når som helst ta en vurdering om du ønsker å endre alle disse permene til et digitalt system.



Når du er ferdig med alle papirene

Husk å ta bilde av de papirene/permene du står igjen med til slutt. Sammenligne dem så med de bildene du har tatt tidligere i denne kategorien. Det er en viss forandring, er det ikke? Føles det ikke fantastisk å ha klart å gjennomføre dette en gang for alle? Tenk så dyktig du har vært! Det er så bra jobbet!



Du kjenner GLEDEN, ikke sant? Jeg lovet deg jo det. Gratulerer!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar