tirsdag 17. januar 2017

Små skatter underveis


Underveis i ryddeprosessen vil du komme over en del SKATTER du umiddelbart kjenner at du vil ta vare på, men som det er vanskelig å finne en god måte å oppbevare.






Hvor legger du en post-it lapp med en tegning og MAMMA skrevet med stor barneskrift, en liten sten du fant på stranden den første kvelden kjæresten din kysset deg og billetten fra den første konserten eller kinoen dere var på?





For noen år siden fikk jeg et tips fra en venninne da jeg skulle rydde en overfylt mailkonto. Hun tipset meg om å lage en "plussmappe", der jeg kunne spare personlige mailer som gjorde meg glad. I storoppryddingen min fant jeg ut at dette også var lurt å gjøre med små skatter jeg fant. En boks som jeg kunne åpne og finne innhold som gjorde meg glad. En PLUSSBOKS :)


Den har New Yorkmotiv utenpå, noe jeg syns passer veldig godt fordi mannen min og jeg hadde en nydelig uke der da jeg ble 40, og minnene om denne ferien lager en god ramme rundt innholdet <3




Jeg samlet ting der i ryddingen og tok så en skikkelig gjennomgang av innholdet da jeg ryddet sentimentalkategorien. I denne boksen har det for øvrig lov å være litt kaos. GLEDESKAOS - det må være lov!

Jeg fant også ting som var vanskelig å kaste, for eksempel utklipp av dødsannonser fra nære venner/familie, sanghefter fra begravelser o.l. Det føltes feil mot disse menneskene å kaste og noe i meg ønsket å beholde det.  Jeg puttet dem i en liten boks som står sammen med plussboksen. En MINNEBOKS. Størrelsesforskjellen viser tydelig at jeg har mer å glede meg over enn å være trist for :)


Jeg husker dessverre ikke lenger hva det var han så inderlig trengte å si unnskyld for at han måtte tegne på lillesøsters vaskeklut. Men hvem kan vel motstå et UNSYL?









Midt mellom plussboksen og minneboksen står det en boks med kort. Dette er diverse julekort, takkekort osv med bilder på. For meg var det ikke aktuelt å sette disse i album, jeg har mer glede av å kunne åpne boksen og se over dem. Det var morsomt å denne julen legge alle kortene fra en familie ved siden av hverandre og se hvordan barna har forandret seg fra år til år.

Kanskje kan det passe for deg også, å opprette en SKATTEKISTE. Det kan i alle fall være lurt underveis og så kan du se hvordan du ønsker å gjøre det når du er ferdig med siste kategori.










Dette ligger også i plussboksen min. Rett og slett fordi jeg syns det er morsomt at vi tok symaskinsertifikat i 5.klasse. Nå tenker du sikkert at jeg er rågod til å sy, men dessverre gjenspeiles lite av sertifikatet i dagens syferdigheter ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar