mandag 15. mai 2017

Tørrmat og tiltak mot kasting av mat

Det er stort fokus på å ikke kaste mat. Her i området ble det kun for få uker siden innført matavfallssortering. Det har vært en litt ubehagelig vekker, for det synliggjør hvor mye mat som kastes. Nå er selvsagt en del av dette ting som kaffegrut, bananskall, eggeskall (vi spiser store mengder egg og burde egentlig kjøpt oss et par høner, men det er en helt annen sak). Det gjør vondt i meg å bære ut fulle poser med matavfall, så her innføres det nå noen tiltak.

1. Kaffegruten helles i en gammel isboks, og innholdet tømmes jevnlig i blomsterbedet. Dette er god jordforbedring og holder også brunsneglene unna en liten stund (de vender tilbake når gruten har tørket...).

2. Jeg skal lage en egen avdeling i kjøleskapet til mat med kort holdbarhet, inspirert av butikkenes "billigere". F.eks små bokser med middagsrester, som per i dag har lett for å gjemme seg bakerst i kjøleskapet til innholdet er uspiselig...

3. Stilken fra brokkolien skal ikke lenger i søpla. Tidligere har jeg kun spist "duskene", tross at jeg vet at stilken er like spiselig. Det går med omtrent en fersk brokkoli hver dag her (sånn går det når mor i huset er kronisk jernfattig...), så disse stilkene fyller faktisk opp endel.

4. I dag tar jeg for meg skuffen med tørrmat. Vi er glutenfrie og jeg har lett for å hamstre glutenfrie produkter (som normalt er ganske dyre) når jeg kommer over gode tilbud. Ett brød er i ovnen og etterpå er det tid for knekkebrød. Noe kan tyde på at det har vært gode priser på gresskarkjerner...



Når disse tiltakene er gjort er det bare å foreta videre analyse av matavfallet, for å se hva som er neste forbedringstiltak 😊




1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett