lørdag 6. januar 2018

Rydde ut juletreet og juletrepynten


Her en noen tips som kan gjøre ting litt lettere. Ikke minst når julepynten skal pakkes ut neste år.


1. JULETREPYNTEN

Du må nå ta stilling til hver eneste ting du har til å pynte treet med. Dette tar litt tid nå, men det vil spare deg masse tid neste jul, fordi du har sortert pynten og dermed slipper å vurdere hva som skal henges på treet. Dersom du har pynt som du av diverse grunner ikke har hatt hengende på treet denne julen, så må også disse finnes frem og tas med i vurderingen.

a) Lag deg 2 stasjoner: En for "beholde" og en for "gis bort". Det som er ødelagt og som du ikke vil/kan reparere kastes umiddelbart i søpla (til gjenvinning om det er av slik materiale).

b) Løft opp hver enkelt "kule" og spør deg selv om hvorfor du eier den. Er du eller noen andre i huset spesielt knyttet til den? Syns du den er fin? Eller har du fått den i gave et sted på veien og aldri helt likt den, men heller aldri tatt stilling til om den skal beholdes? Da er tiden inne nå. Behold kun det som gir deg eller noen i familien glede.

c) Når du har sortert alle julekulene, så sjekk om det er noe i "beholde"-haugen som trenger å repareres. Kanskje har snoren falt av og det var derfor du ikke fikk hengt den på treet denne julen? Ting som kan fikses lett gjør du med en gang (f.eks. ny snor).

d) Vent med å pakke ned kulene til du har hivd ut treet. Pakketips følger lenger ned.


2. JULETREBELYSNING OG JULESTJERNE

a) Ta dem av treet

b) Se over om det er noen pærer som trenger å byttes og bytt dem umiddelbart. Tenk så deilig å vite at dette er i orden til du skal ta det frem neste år!

c) Pakk sammen belysningen på en måte som gjør at alt ikke er et eneste kaos når du skal pakke det frem igjen. Jeg veiver ledningene sammen, slår på en hyssing rundt og legger den i en pose slik at de holder seg i orden. Juletrestjerna bor i esken den var i da den ble kjøpt.



Tips til neste år: Jeg har fjernstyring av all julebelysningen via stikkontaktene. Det gjør at jeg slipper å løpe rundt og slå av x antall lysbrytere, men kun trykker på 1 knapp. Latskapen lenge leve!



3. SELVE TREET

Her må man se litt på hva som er praktisk i forhold til hvor man bor og hvilke muligheter man har for å bli kvitt treet. Noen steder finnes det ordninger der man bare setter juletreet ut og så blir det hentet, men foreløpig er de færreste av oss så heldige å ha en så lett løsning.

Personlig har jeg funnet ut at det enkleste er å klippe av greinene før jeg bærer treet ut. Dette kan høres ut som galskap, men har du først hatt et tre som er for stort i forhold til døråpningen i kombinasjon med et tørt tre som mister alle nålene på veien, så vet du hvor ufattelig kjedelig DEN ryddejobben er. Dessuten har jeg erfart at om jeg bare hiver ut hele treet så blir det liggende i hagen til våren, noe jeg syns er grusomt irriterende. Det er anti-glede... Jeg klipper derfor av greinene og putter dem i en søppelsekk, som jeg tømmer bak hekken der de forvandles til jord. Stammen setter jeg på verandaen og så sager mannen min den til ved.


Jeg bruker en god hagesaks som lett klipper av greinene. Klipp i passe størrelse for enkelt å få plass i søppelsekken.



På denne måten får du barnåler kun på et begrenset område og slipper å ha dem hele veien over stuegulvet, gjennom gangen, utover trappa osv. Veldig kjapt og enkelt å bare støvsuge dette lille området og dra over med vaskefilla.


4. ORGANISERE OG PAKKE NED


Når du nå har sortert ut den juletrepynten som ikke gir deg glede, så ser du hvilken mengde du står igjen med og kan planlegge hvordan du skal pakke den ned.

a) Finn ut hvilken måte som er best for deg å pakke ned alt som har med juletreet å gjøre.
Jeg kjøpte disse grønne eskene på Ikea og syns de er geniale. De er laget i stiv kartong slik at de holder seg fine og med adskilte rom kan du legge i en og en kule uten å måtte tenke på å ha papir rundt dem for beskyttelse. Mindre, uknuselige ting kan du legge sammen i ett rom. Jeg får plass til pynt til et ganske stort tre i 3 slike bokser, den siste har jeg ikke vegger i slik at jeg får plass til kuler som er ukurante i forhold il størrelsen på rommene.

"Tjena" fra Ikea. 39 kr per stk.

Her ligger de trygt.



Juletrepynt som jeg er redd at kan bli ødelagt hvis det kommer insekter på loftet, beskytter jeg ved å legge i zip lock poser.


Jeg har kryploft hvor jeg setter julepynten. Denne flytteesken fra Ikea er lett håndterlig når man skal opp og ned stigen og den er akkurat passe stor til å romme juletrepynten min. Husk å merke esken med hva den inneholder slik at det er lett å finne frem neste jul.

Esken rommer 3 grønne esker med julepynt, esken med julestjernen og posen med juletrebelysning. Det hadde vært plass til mer, men det er adgang forbudt hvis det ikke har med juletreet å gjøre. Juletrefoten er så stor at den står på gulvet ved siden av.


TIL SLUTT:

5. Sett esken der du ønsker å oppbevare den.
6. Kvitt deg med restene av juletreet så du slipper å finne en brun busk i hagen til våren.
7. Lever juletrepynten du har til overs til nærmeste bruktbutikk (denne turen kan du kanskje vente med til du har gått gjennom resten av julepynten, som er neste punkt på lista).



1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett