lørdag 6. januar 2018

Sortering av julepynt etter kategori og bruk

Tenk deg frem til slutten av november. Begynnelsen av den for så mange travle førjulstiden. Tenk deg da at du har full oversikt og kontroll over julepynten, slik at det er lett å finne det du vil ha og du slipper å ta stilling til hva du skal pynte med, fordi du allerede har gjort dette i januar! Det er bare å gå rett til lagringsplassen, finne frem det du skal ha og sette det frem. Pyntinga er gjort på en liten stund og du kan bruke tiden din til andre ting, for eksempel sette deg ned med en kopp kaffe og nyte hvor julefint det ble i stua di.

Vi er alle forskjellige og har forskjellig syn på hva som trengs og ikke trengs av julepynt. Og det er det viktige når du rydder i julepynten din, at du tenker på deg og de du bor med, ikke på alle andre. Det er gleden til de som bor i huset vi vil ha tak i.

Jeg har mine juleting sortert på følgende måte:

1. Alt som har med juletreet å gjøre.
2. Utendørs julebelysning.
3. Duker, gardiner, julestrømper og adventskalendere.
4. Stearinlys og servietter.
5. Det jeg ønsker å pynte med i adventstiden inkludert julebelysning inne.
6. Resten av julepynten inkludert lysestaker og telysholdere.


PS: Når det gjelder punktene for sortering - her er det ikke om å gjøre å lete etter noe å kvitte seg med, men å LETE ETTER DET SOM GIR DEG GLEDE og la dem komme mer til sin rett!





Siden forrige blogginnlegg omhandlet punkt 1, går vi rett til:


2. UTENDØRS JULEBELYSNING

a) Hent inn alle lykter, lyskjeder osv fra ute og legg dem i utslagsvasken/badekaret/dusjen for å renne av seg og tørke.

b) Ta stilling til om du ønsker  beholde alt du har. Ta da også med i vurderingen det du eventuelt har liggende av belysning som du ikke har hatt oppe denne julen. Ting som er i orden kan gis til bruktbutikken.

c) Når alt er tørt sjekker du om noe trenger å repareres eller om det er pærer som må byttes. Fiks dette umiddelbart slik at alt er i orden når du tar det frem neste jul.


3. DUKER, GARDINER, JULESTRØMPER OG ADVENTSKALENDERE

a) Finn frem alt du har av dette. Lag deg 2 kategorier, som ved juletrepynten. En for "beholde" og en for "gi bort".

b) Ta stilling til hver enkelt ting. Gir de deg glede? Er det i bruk? Er det ødelagt og må repareres? Har du julegardinene du brukte i huset der du bodde før, men får ikke brukt dem fordi vinduene er annerledes - vurder da om det er på tide å gi dem til bruktbutikken. Behold kun det du trenger og det som gir deg glede. Det finnes helt sikkert noen andre som kan få glede av det du ikke lenger trenger.

c) Er det noe som må vaskes før det legges bort så er det lurt å gjøre nå.

d) Jeg har kryploft, men er litt redd for dukene som svigermor har brodert så fint og tør ikke oppbevare dem på loftet. Jeg har derfor en gjennomsiktig plastkasse med disse juletingene stående øverst i et skap på gjesterommet. Finn et sted du syns det er praktisk å oppbevare dine ting, der det også er lett å finne frem i tilfelle det skal vaskes og strykes før det skal brukes. Barna her har fått broderte adventskalendere i gave fra en tante så de oppbevarer jeg på samme sted. Veldig praktisk å slippe å måtte gå på loftet etter kun disse når jeg begynner å putte ting i de fra medio november.

e) Det du ikke lenger ønsker å beholde kan du nå legge sammen med juletrepynten og utebelysningen du vil gi bort. Det er lurt å ha et eget lite hjørne for dette mens denne sorteringen pågår.




4. SERVIETTER OG STEARINLYS

Jeg vet at en del lagrer disse sammen med julepynten på loftet, men min erfaring er at både stearinlys og servietter blir stygge etter å ha ligget i varierende temperaturer på loft. Serviettene blir skrukkete ved fukt og lysene bøyer seg i sommervarmen. Jeg har derfor disse i en liten plastkasse oppå kassen med duker.

a) Finn frem alt av lilla og røde lys og servietter. Plukk ut telysene av alle holdere.

b) Skal alt beholdes? Jeg fant 2 lange, lilla lys i forskjellig farge her og vet med meg selv at de ikke kommer til å bli brukt (jeg har kun 2 staker for lange lys og de er et "sett" og må ha like lys) så de kastet jeg.

c) Finn den måten du ønsker å oppbevare dette på. Husk å merke esken.



5. ADVENTSTING OG INNENDØRS JULEBELYSNING

Jeg liker å henge opp alt av lys fra begynnelsen av desember, derfor syns jeg det er praktisk å ha disse tingene lagret sammen med adventsstaken o.l.

a) Finn frem alt du har av pynt til advent

b) Ta stilling til om alt skal beholdes slik du gjorde under punkt 1, 2 og 3.

c) Gjør det samme med julebelysningen.

d) Når du har sortert ferdig, så finn deg en eske som er passe stor til å romme de tingene du vil beholde og merk esken godt. Det kan også være lurt å tenke på at denne bør stå lettest tilgjengelig av alle, da dette er den esken du vil hente frem først.






Jeg merker gjerne eskene med hvor de forskjellige vindusbelysningene skal henge.
(Har  mange vinduer)















6. JULEPYNT OG LYSESTAKER

Dette er nok den største kategorien og kanskje den vanskeligste. Det er derfor lurt å ta den til slutt, slik at du har fått litt trening i å ta avgjørelser når du kommer hit. Det er ofte mange følelser knyttet til julen og da gjerne også til ting. Det er lov å føle, men har du veldig mye julepynt så prøv  være litt hard.

a) Finn frem alt du har av lysestaker og telysholdere. Også det som ikke var ute av esken denne julen.

b) Ta stilling til hver og en av dem slik du gjorde i punktene over.

c) De du ønsker å beholde - se over om det er noen som trenger å renses for stearin før du pakker dem vekk og gjør den jobben nå. Det er så irriterende å stå i desember og fjerne gammel stearin.

d) Ta så samme runden med hver eneste nisse, engel, snømann osv. Husk de som ikke har vært fremme. Kjenn etter hva hver og en betyr for deg og om det skal beholdes.

e) Når du er ferdig med sorteringsrunden så ser du hvilken mengde du står igjen med og kan se hva det krever i forhold til esker å lagre i. Kanskje kan du nå lagre i litt mindre, lettere og mer praktiske enheter? Finn det som passer for deg. Husk å merke eskene godt.

Dersom du har ting som du er redd skal bli ødelagt dersom det kommer insekter på lagringsrommet, så pakk slike ting i tette poser, for eksempel zip lock poser som er lette å gjenbruke.




Til slutt:
Samle sammen det du ønsker å gi bort. Bestem deg for tidspunktet hvor du skal kjøre disse til bruktbutikken. Det er også mulig å legge ut annonser på "gis bort" på Finn eller kanskje det er litt større ting som du vil forsøke å selge? Det er bare å prøve og om det ikke lar seg selge så er det kanskje lettere i november, men husk å ta stilling til om det vil være verdt å lagre det helt frem til da eller om det er like greit å bare gi det bort med en gang.

Da er julepynten ryddet bort og det er bare å lage seg en stor kopp te, legge beina høyt og gjøre minst mulig resten av dagen 😉




2 kommentarer:

  1. Jeg er en velvære lege som spesialiserer seg på psyko-neuro immunologi. Jeg har vært i praksis i 32 år og har gjort den emosjonelle siden av helse for over 20 av dem. Frykt er akkurat slik at vi kontrollerer andre (ektefeller spesielt). Gode nyheter! Du trenger ikke å leve med dette. Se etter en kristen stavkirke som bruker nevro-emosjonell teknikk og la ham hjelpe deg. Jeg har hjulpet hundrevis av pasienter gjennom årene. Det kan løses! Og ved Guds nåde kan ekteskapet ditt bli gjort til å trives igjen! 2. Mosebok 14:14. Du kan kontakte meg sharajasid@gmail.com

    Kontakt -
    E-post: sharajasid@gmail.com
    Telefon: +2349066376197
    WhatsApp No: +2349066376197

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett