mandag 9. mars 2020

Det var denne boka som løsnet det hele i min ryddeprosess.


Den gangen, i 2016, følte jeg meg kvalt av alle tingene rundt meg. Det føltes overfylt i alle rom og det var umulig å opprettholde noen form for systemer. Jeg bodde sammen med mannen min og våre to barn på 13 og 8 år i et hus jeg tenkte at vi måtte bygge ut. 

I min fortvilelse tenkte jeg at jeg måtte rydde meg fra loft til kjeller. Problemet var bare det at på loftet sto det kasse på kasse med brev fra min storhetstid som "brevvenn". I omkring 15 år skrev jeg store mengder håndskrevne(!) brev og hadde brevvenner i Sverige, Danmark, Polen, Tyskland, Sveits, Italia, USA, Kina og et afrikansk land som jeg ikke lenger husker hvilket var. I tillegg skrev jeg med 2 bestemødre, en kusine, etter hvert noen kjærester og etter at jeg flyttet hjemmefra skrev jeg også til foreldre, to søstre og venninnene mine...

Tilbake til 2016. Jeg tenkte altså at det var det hjørnet av loftet jeg skulle begynne å rydde i og løftet alle eskene ned til kontoret mitt. Jeg hadde ikke hjerte til å kaste noe uten å ha lest dem så dermed var det bare å begynne... Det gikk med mange timer med brevlesing før jeg uttrykte min fortvilelse til en venninne, over at jeg aldri kom til å bli ferdig fordi bare brevene tok så lang tid å rydde i! Få dager etter dukket hun opp på døren min med en gave, nemlig denne boken.



Etter å ha lest den innså jeg hvor feil det var å begynne med brevene. Jeg løftet derfor kassene opp på loftet og lot dem vente til langt ut i ryddeprosessen. Ved hjelp av Marie Kondos kategorier, klarte jeg å rydde opp steg for steg. Jeg vil fortelle deg mer om dette senere, men jeg kan allerede nå røpe at det aldri ble behov for å bygge på, men at jeg i dag heller vil bli kvitt en av tre etasjer fordi vi ikke trenger så mye plass ;)



Boka kan lånes på biblioteket om du ikke ønsker å kjøpe den. Jeg vil skrive om noen andre ryddebøker senere, men anbefaler virkelig å lese denne aller først.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar