søndag 12. mars 2017

Rydd TID til gleden

For noen dager siden hørte jeg et program på radioen, der de snakket om den positive, psykologiske virkningen en kunne få av å mate småfugler. Jeg kjente meg veldig igjen. Jeg har hengt ut mat i kirsebærtreet og det er et eget lite naturprogram rett utenfor kjøkkenvinduet mitt! Det gjør noe med meg å se på disse små skapningene. Og når man tar seg tid til å virkelig SE, så ser man hvor fantastisk vakre de er. Som for eksempel grønnfinken med sine markante gulgrønne ”fartsstriper” på vingene.

Jeg har kontor i 2.etasje i huset vårt og har pulten foran vinduet. Der ser jeg ut på tujahekken, hvor det i skrivende stund sitter 17 gråspurver og pilfinker. Der sitter de så pent på rad og titter seg rundt. Familieråd kanskje? Planlegging av søndagsutflukten? I plommetreet sitter to blåmeis og vårlyset får blåfargen i fuglefjærene til å lyse. 

Blåmeis.
Bilde fra Pixabay.com


I går hadde jeg besøk av spettmeisen. Den er et morsomt skue der den henter seg mat for så å stå opp ned på trestammen mens den spiser, men så er den jo litt kulere enn de andre fuglene også da, med sine ”solbriller”.

Men hvorfor skriver jeg plutselig om småfugler på noe som hittil stort sett har handlet om rydding? Jo, fordi det handler om å rydde plass til gleden. RYDDE TID TIL å kunne stå  i flere minutter og nyte synet av småfuglene, uten at andre tanker får trenge seg på. Det er en form for meditasjon. Hvis du er stresset, så se ut på fuglene og la alle andre tanker fare. Gi deg selv tid til å nyte dette synet. Kjenn på gleden ved det. Forsøk å huske det når mandagen er like rundt hjørnet og tiden går i ekspressfart.


Ha en riktig god uke J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar